søndag 15. november 2009

En bildeanalyse av Delacroixs' "Massakren på Chios"

"Massakren på Chios" er et svært berømt maleri malt av Eugéne Delacroix. Han er en av historiens mest kjente kunstnere, og var sett på som den største kunstneren i sin periode - Romantikken. Han har blant annet malt det berømte "Friheten fører folket" fra den franske revolusjonen. Ferdinand Victor Eugéne Delacroix, som var hans hele navn ble født i 1798 i Saint-Mauroce-en-Chalencon i Frankrike. Han døde i 1863.

"Massakren på Chios" er maleriet jeg nå skal ta for meg. Det er et vakkert maleri som handler om den greske frigjøringskrigen. Under denne krigen ble et opprør på øya, Chios, slått ned. Massakren på Chios ble et symbol for tyrkernes overgrep mot denne greske befolkningen. Maleriet viser ulykkelige ofre fra kirgen. Han fremstiller ikke helter og seier, slik det ble brukt å skildre krig tidligere i kunsten, mens dette var annerledes - et maleri som fremstiller smerte, tap og lidelse.

Bildet er malt i 1824. Det er svært stort, 419x354 cm, og ble vist på Salongen hvor det vakte stor oppmerksomhet. Som de andre bildene av Delacroix, er det en protest mot den klassisistiske akademi-kunsten hvor tegning, komposisjon og konturer er så tydelig og klart at bildene blir kjedelige. Dette maleriet er tvert i mot kjedelig.

Komposisjonen er på en måte litt uklar og uoversiktelig. Det er som sagt heller ikke streke konturer og klart avgrensede farger. Det er valører av fargene som glir i hverandre. Han lar de varme og de kalde fargene framheve hverandre og det er en flott balanse i bildet. Menneskene er plassert i forgrunnen.

Personlig liker jeg dette bildet veldig godt. Jeg liker det fordi det er uttrykksfult og temperamentsfullt. Delacroix har fått til mange vakre ansikter som uttrykker smerte. I tillegg liker jeg helheten i det - det er harmonisk å se på. Jeg liker den interresante himmelen og fargekontraster som fremhever hverandre. Inspirerende! Jeg er generelt glad i verkene til Delacroix. Han har noe særegent med sine malerier, han tar for seg vanskelige temaer og utfører dem på en perfekt måte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar