søndag 8. november 2009

Bildeanalyse av "Marats død"


Vi arbeider nå med temaet "Kunst under krig, revolusjon og undertrykkelse". Vi skal i dette kapittelet lære om sammenhengen mello kunst, politikk og idéhistorie i ulike perioder. Dette maleriet ble i 1793 malt av Jacques Louis David. Det er et vakkert oljemaleri fra den franske revolusjonen.

Vi ser Marat liggende myrdet i badekaret sitt.
Bildet forestiller Jean-Paul Marat myrdet i badekaret 13. juli 1793. Han er både en martyr og en heltefigur, som møter døden med verdighet.

Bildet er som sagt malt med oljemaling. Det er dramatisk og er satt opp av enkle rekvisitter. Du ser en naken overkropp, som er atletisk og muskuløs, og at han er såret, som henviser til Kristi-legeme.
Han har et svakt smil om munnen og dør i utførelsen av det han liker best. Marat er i forgrunnen. Han har et halvt lukkede øyne.
Egentlig er det ingen oppbygning med forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn på tradisjonelt vis, det er kun en forgrunn - Marat! "Den fjerde vei" er fjernet, som kan ses på som at grensen mellom kunsten og oss/virkeligheten er nedbrutt.
David belærer oss til å huske Marat gjennom dette forførende bilde.
Bakgrunnen er et rart, grumsete tomrom, som er grovt malt med spennede lys. Dette gir kontrast til resten av bildet. Det er en visualisering av intetheten etter døden. Den er truende.

Historien bak bildet handler jo om Marat (1743-1793). Han var en revolusjonær skribent og agitator. Han var også en av de ytterste venstrefløys ledere med sterk støtte fra befolkningen i Paris. Han ble myrdet i sitt badekar av Charlotte Corday 13. juli 1793.

Jacques Louis David var selv sterkt involvert i revolusjonært arbeid. Charlotte kjente Marat og besøkte ham dagen før hans død, da Marat var syk og hjemmeværende. Marat lå ofte i sitt badekar, fordi han led av en hudsykdom. Denne sykdommen gjorde for øvrig at han ble lite pen og frastøtende. Den pene mannen på bildet er grov historieforfalskning/kunstnerisk frihet. Hjemmet hans var også veldig vakkert innredet, nok en kunstnerisk frihet med tanke på hvor enkelt det ser ut på bildet.

Dette bildet har hatt stor betydning for mange. Etter Marats død, var det mange som begynte med en slags Marat-dyrkelse i Frankrike. Barn ble oppdratt til å ære han, hans skrifter skulle være bibelen deres og det ble laget smykker og brosjer med portrett av han som folk gikk med. Han ble omtalt som en "Martyr for friheten"!

Han har brukt dramatiske kontaster og lys i noen områder.
Bildet er blitt utstilt på Davids atlier, Louvres gård og hengt over presidentstolen i Nasjonalkonvensjonen.
Maleriet vil jeg si er utført i klassistisk stil - et opplysningstidsprosjekt med politiske toner.

Personlig synes jeg bildet er vakkert og uttrykksfult. Det er fantastisk malt, dramatisk og gripende. Jacques Louis David var en utrolig dyktig kunstner som har malt mange malerier om sin tidsperiode. Maleriene hans gjenspeilse den franske revolusjon. Nedenfor ser du et annet bilde som David malte i 1801. Det er et svært berømt oljemaleri av Napoleon!


Her kan du lese mer om David og se bilder av flere av hans vakre malerier her!
(Kommer mer snart!)

2 kommentarer:

  1. En godt gjennomført bildeanalyse.

    SvarSlett
  2. Flott analyse, synes du satte ord på bilde på en god måte;)

    SvarSlett