onsdag 17. mars 2010

Nidarosdomen - Et kulturminne


















Nidarosdomen, eller Nidaros Domkirke i Trondheim er et vakkert kulturminne. Denne kirken er Norges mest sentrale kirke og er i dag en luthersk domkirke og menighetskirke og betraktes både som Norges nasjonalhelligdom og som kroningskirke (selv om det ikke lenger blir foretatt kongekroninger i Norge). I 1814 i den norske Grunnloven ble det fastslått at Kongeriket Norge regent skal krones i Trondheim. I 1906 ble Nidarosdomen sist benyttet som kroningskirke, under kroning av Haakon VII. I 1908 avskaffet Stortinget kroningsseremonien, og siden den gang hr kirken blitt brukt til signing av regenten. De norske kronregaliene har vert oppbevart i kirken

I Middelalderen hadde kirken også det høystemte tilnavnet "Cor Norvegiae" (Norges hjerte) siden den var Olav den Helliges gravkirke. Et mer vanlig navn var Kristkirken i Nidaros; selv om den var sterkt knyttet til Olav den Hellige, var den ikke viet til ham, men til den Hellige Treenighet.

Her er noen flere bilder av kirken:

Bilde fra fremsiden og inngangspartiet, et vakkert rosevindu, kirken innvendig og en utskjæring i sten som en finner mye av i Nidaros.


















































Selv har jeg ikke vert i Nidarosdomen, meni sommer skal jeg endelig besøke den - det gleder jeg meg veldig til! Etter bare å se på bilder, dokumentarer, Kronprins Haakon Magnus og kronprinsesse Mette Marits bryllup osv. har kirken allerede blitt en av mine favoritter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar